Spørsmålsrunde 1

30 kommentarer

  1. Sara sier:

    :-) Hvis du skulle jobbe med noe annet. Hva skulle det ha vært?

    • FlyVerten sier:

      Oi! Det er så mye. Men jeg hadde likt å være skuespiller da 😀 Ellers kunne jeg godt tenke meg å jobbe med TV. Ville også gjerne vært eliteskiutøver. Også kunne jeg tenke meg å drive en liten resort oppe i fjellet. Og enda en ting – drive et bittelite flyfraktselskap, hvor jeg selv flyr, DET hadde vært knall!

      Som du ser…. mange ting 😀

  2. Mette sier:

    Hender det at du blir redd/nervøs under en flyvning ? Jeg vil ikke si at jeg har flyskrekk, men likte ikke take-off’en tidligere. Etter at vi spanderte de kronene det koster å booke sete fremme i flyet har dette bedret seg betraktelig. Nå trenger jeg ikke lengre klamre meg til armlenene med svette klamme hender, men kan faktisk nyte utsikten i det hjulene forlater bakken.
    I min mest nervøse flyperiode pleide jeg å følge med cabin-personalet ved enhver lyd jeg mente var unormal, men fant aldri noe tegn til at noe kunne være galt.
    Vi har hus i varmere strøk, men desverre, lavprisbilletter hos Norwegian finner vi sjelden lengre.Booket høstferien med KLM.

    • FlyVerten sier:

      Hei Mette!

      Jeg kan ikke påstå at jeg noen gang har vært redd på jobb nei. Nå har jeg nok ikke opplevd de verste tilfellene av turbulens og andre værforhold, men jeg har fått med meg en del. Blant annet et lynnedslag, som lyste opp hele kabinen (søk på lynneslag i søkefeltet øverst på siden her).

      Jeg vet hvor trygt flyging er, og at det er den desidert beste måten man kan flytte seg fra A til B på. Bra du har begynt å nyte turene mer 😀

  3. Martin sier:

    Ville du heller vært pilot hvis du kunne velge?

    • FlyVerten sier:

      Ja, ville nok kanskje det. Men jeg ville nok helst vært pilot på et mindre fly. Type Cessna Caravan, eller kanskje mitt favorittfly King Air 200. Eller Dash 8-100.

  4. Fattern sier:

    Hva er det vi passasjerer ikke ser?

  5. fanny lykke sier:

    Hva er forskjellen mellom sas og norwegian?

    • FlyVerten sier:

      Oi. Ganske mye. For det første, så er SAS et delvis statlig selskap – som eies av statene i de skandinaviske landene, og noen private aktører. Norwegian på sin side, er et privat flyselskap. Sistnevnte betegnes også som et lavprisselskap.

      Flyflåten er også NOE forskjellig. SAS flyr mye 737-600, mens Norwegian hovedsaklig flyr 737-800.

      Men det er enormt mye som kan sies om de to selskapene, og jeg kan veldig lite av det. Gjør noen Google-søk 😀

      • Håkon sier:

        Den største forskjellen er vel at Norwegian er et lavprisselskap og SAS et nettverksselskap/fullserviceselskap.

        Det er feil at SAS flyr mye 737-600 (de fases ut), de har flest 737-800 i flåten.

      • FlyVerten sier:

        Men SAS er det selskapet i verden som flyr mest -600 da. Stort sett når vi står parkert ved siden av en SAS-maskin, så er det en -600. Vet at de har mange -800 :-)

  6. TomasP sier:

    Hvor langt kan flyet fly uten lanoding?

    • FlyVerten sier:

      Kommer an på flyets vekt (fuel og passasjerer), og vind. Men såvidt jeg husker, så kan våre 737-800 fly nesten 6.000 kilometer. Altså 600 mil. Med fullsatt kabin. Rett meg den som kan.

      • Erik sier:

        Må muligens rette deg FlyVerten for full-lastet 6000 km hørtes mye ut. OSL-DXB som dere flyr uten full cabin av hensyn til max takeoff vekt har en luftlinje på 5140 km (www.gcmap.com) Men har ikke hørt om begrensninger på LPA-EVE, mulig du kan rette meg hvis det er pax begrensninger på sistnevnte.

        OSL-DXB = 5140 km
        EVE-LPA = 4977 km
        SEA-OSL = 7352 km flys som kjent tomt og er for dere som ikke vet det noe av det lengste en 737-800 kan klare og flys når Norwegian henter hjem sine fly fra Seattle.

      • FlyVerten sier:

        Rettes gjerne jeg. Du har sikkert rett, men når vi flyr med pax – så legges det inn store fuelreserver på grunn av diverting og holding. Kapasiteteten kan allikevel være en ganske annen.

  7. Helle sier:

    Er det slitsomt å jobbe som cabin crew? Lange dager? Mange vanskelige passasjerer?

    • FlyVerten sier:

      Det varierer veldig. Denne uken for eksempel, så kan jeg ikke påstå at jeg har slitsomme dager på jobb. Men plutselig får man perioder hvor man er rimelig utslitt, og ikke har satt seg ned på fjorten timer. Sommeren byr på flest lange dager, så vidt jeg kan bedømme. Bla deg litt frem og tilbake på bloggen her, så kan du se at jeg har skrevet mye om disse tingene.

      99.9 prosent av passasjerene er veldig trivelige! 😀

  8. Gøril sier:

    Hvilken seterad vil du anbefale og hvorfor ?

    • FlyVerten sier:

      Jeg vil vel absolutt anbefale nødutgang. Som regel rad 14 og 15 (men det varierer). Ulempen er at du ikke kan ha håndbagasje på gulvet ved avgang og landing, men du har god plass, og kan enkelt komme deg ut og inn selv om du sitter ved vinduet.

      Ellers bruker jeg som regel å sitte rudt rad 20-22. Har ingen god grunn til det, annet enn at jeg liker å følge med på vinger, flaps osv på approach. Jeg unngår de bakesret radene hvis jeg skal fly langt, for det bruker som regel å bli dokø nedover midtgangen der.

      Rad 8-12 (cirka) har vist seg å være litt utsatt for kaldere trekk fra aircondition-anlegget, men dette er MINE beraktninger.

  9. Monika sier:

    Hvorfor ville du bli flyvert egentlig?

    • FlyVerten sier:

      Jeg liker fly! 😀 Også er det positivt med billige flybilletter, fie fridager på rad, kort kurstid og OK lønn.

  10. Helle sier:

    Hei! Jeg har stilt dette spørsmålet før men av en eller annen grunn så har det blitt borte. :(

    Uansett, jeg tenker på å søke som flyvertinne selv, men jeg er bekymret over hvordan jobben kommer til å gå utover helsa mi. Jeg er en veldig aktiv jente (trener 6 ganger i uka) og er veldig opptatt av å spise sunt. Er det tid til sånt når man jobber som flyvertinne eller ligger man bare som slakt på sofan når man har fri? :) Og hvordan er det med søvn? Har fått inntrykk at du ikke akkurat har en «normal» døgnrytme, stemmer det? :)

    • FlyVerten sier:

      At du er aktiv vil gi deg mer energi på jobb, og større muligheter til å orke treningsøkter før eller etter arbeid.

      Jeg løper selv cira 5 ganger i uka, og synes det fungerer greit. De er snakk om prioriteringer, og ikke minst – hvor flink du er til å legge deg om kvelden og komme deg opp om morran 😛

      Denne jobben og trening lar seg absolutt kombinere.

  11. Daniel sier:

    Har du noen gang vurdert å heller fly langdistanse?

  12. Anonym sier:

    Vet du om norske kan jobbe i long haul? I værtfall så gjør svenske folk det og vurderer faktisk og flytte til stockholm for og jobbe i long haul

Legg igjen en kommentar til Martin Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>