Hjemme etter tre lange dager
Hei på deg! Endelig er jeg hjemme i sofaen igjen. Utrolig godt. Det har vært tre lange dager i luftfartens tjeneste, men det har forsåvidt vært tre fine dager da. I kveld har jeg løpt 11,5 kilometer langs en strand på en ubebodd stillehavsøy. Ja, faktisk. Det vil si… den nye tredemølla vår gir meg muligheten til å plotte inn løyper hvor som helst i verden, også viser TVen meg Google Maps-bilder fra løypa – samtidig som jeg løper. Ganske fancy. Ganske kult. Ganske nerdete – men GØY! Også har jeg spist 400 gram kabonadedeig, en kvart pakke spaghetti og et glass Dolmio. Det holder.
Ah… det er sant. Dette blir forresten et ganske kjapt og kort innlegg. Venter telefon fra Østersjøen, og etter det må jeg stupe i seng.
Trist vær på Kjevik da vi var der for andre gang i dag
Fylletull fra Gdansk
Dagen min har som vanlig startet veldig tidlig, og geografisk så begynte den i Kristiansand. Det var grått og trist der i dag også, så det var like greit at vi ikke skulle bli der til langt utpå dagen. Jeg stod opp klokka 05:00 i dag. Hadde et veldig koselig rom på Comfort hotell der nede. Bodde tydeligvis på loftet, for jeg hadde skråtak. Interessant? Neppe.
Vi ble hentet 05:55, og turen til Kjevik tok vel cirka tjue minutter. Sikkerhetskontrollen i Kristiansand har rykte på seg for å være rimelig grundige, og det stemmer. Jeg ble ekstreeemt grundig befølt av en herremann i dag, og hvis han har en kone – så tror jeg hun hadde blitt sjalu hvis hun hadde sett det. Jeg måtte også pakke opp min fullstappede koffert, for å vise at den runde gjenstanden jeg hadde i bunnen der, ikke var en farlig granat – men en massasjeball for mine stive føtter. Jaja… de gjør sikkert bare jobben sin, men altså… jaja…. samma det.
Ankommer flyet vårt. Ja… det ER midt på natta!
Vel ombord i LN-NOP, tok jeg stilling bak i flyet og ønsket folk velkommen ombord. Vi startet med å fly til Oslo, dro tilbake til Kristiansand, dro nok en gang til Oslo, og deretter til Gdansk i Polen.
Det er stort sett alltid fint over skyene. I dag også.
Det er fælt å si det, men noen flighter kan man på forhånd si at blir problematiske med tanke på medbrakt alkohol. Polen er en solid gjenganger – så også i dag. Der nede i Gdansk kom det ombord et trekløver som tiltrakk seg oppmerksomhet allerede på vei inn i flyet. Ikke det at jeg forhåndsdømmer, men noe av jobben min er å se an folk som kommer på. Og, det tok ikke lang tid før min kollega måtte bort og konfiskere flaske nummer en. Den andre gangen fikk de en advarsel som innebar at politiet ville vente på dem på Gardermoen, hvis de ble tatt enda en gang. Den tredje gangen var det jeg som fikk gleden av å se dem gurgle i seg sprit. Jeg tok flaskene og forberedte dem på mottagelsen de ville få. Allikevel – en fjerde gang satt de og drakk, og alt dette i løpet av en flight på 1 time og 20 minutter. Og som fortalt – ved ankomst OSL, ble de møtt av tre stykk fra politiet, så gratulerer med dagen til trekløveret fra Gdansk!
En Dash8-400 ruller forbi i Gdansk, Polen
Siste dag i morgen
Nok en gang er den her. Den siste dagen i perioden! Var schedulert med hjemmestandby i morgen, men det har gått slik som det nesten alltid går, jeg ble endret nå i kveld. Dermed blir det tur til Italia, før jeg endelig kan ta en velfortjent helg. Forsåvidt greit nok å få endringen kvelden før, så slipper jeg å være forberedt på at jeg KAN bli ringt til allerede klokka 04:00 om natta.
Fullstendig SAS-bonanza på OSL i dag. Bare blå haifinner.
Det var alt jeg rakk! Kjedelig info, men livet mitt er jo ikke alltid et kombinert sirkus og tivoli. I morgen kommer det forresten info om et kommende… eh…. hva skal jeg si…. en kommende «greie» her på bloggen. *knis* Det vil du jo selvfølgelig ikke gå glipp av, så kom tilbake litt utpå kvelden. I morgen altså. Ønsker alle en fin natt, og som vanlig – happy flying hvis du skal på vingene i morgen.
Hva gjør du egentlig hvis folk nekter å gi fra seg flaskene? Jeg ser ikke akkurat for meg at Flyverten ender opp i et basketak i midtgangen!
Hei Andreas!
Antyder du at blogger-flyverten ser pinglete ut?
Men altså… det siste vi vil ha inne i et fly 11.500 meter over bakken, er et basketak. Jeg tror nok de fleste av oss er smarte til å forstå hvordan vi skal unngå det. Men, dersom ragnarok SKULLE inntreffe der oppe, så er vi alltids fire i crewet, pluss at vi mest sannsynlig har passasjerene på vår side.
Svar på spørsmålet ditt: Hvis han ikke hadde gitt meg flaskene, så hadde jeg latt ham beholde dem. Så kunne han gitt de til politiet i stedet.