Bildebonanza fra Nord-Norge

Flere innlegg du kan lese...

2 kommentarer

  1. Oscar sier:

    Hei!

    Jeg har alltid drømt om å arbeide som flyvert i ett eller annet flyselskap. Har nå startet å få styr på de tingene som stopper meg fra å bli det, men har igjen en del ting jeg må arbeide med før jeg er klar til å søke. Min største motivasjon er at jeg får fly, møte masse nye mennesker, smile og gi det lille ekstra, slik at alle passasjerer går ut av flyet med ett smil, samtidig som de vet at de ønsker å komme tilbake til dette flyselskapet igjen og igjen. Samtidig har jeg også hørt at dere har ett fantastisk arbeidsmiljø, noe jeg ønsker å ta del i. Jeg vil lære meg mennesker, både meg selv og andre mennesker.

    Jeg lurer litt på hvilke kvaliteter du mener man behøver? Har jobbet innenfor helsevesenet i fire år hvor jeg jobber opptil 15-timers vakter. Det går greit, selv om jeg er litt sliten etter tre slike dager. Men det jeg er usikker på hvordan jeg kommer til å greie så lange arbeidsdager opp i luften?

    Har blant annet hjulpet til med syk medpassasjer en gang tidligere og hjulpet til med å deeskalere en potensielt farlig situasjon ombord. Sistnevnte dreide det seg om en mann i 50-åra som hadde fått for mye å drikke. Observerte mannen på turen nedover (LPA), at vedkommende var svært seksuell mot enkelte kvinnelige flyvertinner. På returen var mannen svært full. Virket også aggressiv og truende mot medpassasjerer og crew ombord denne gangen. Ved en anledning skulle jeg på toalettet. Når jeg nærmet meg setet til mannen, reiste han seg opp for å legge sin veske opp i bagasjehyllen. Denne var full og mannen ble svært verbalt aggressiv, vandret frem og «rugget frem og tilbake» på føttene, samt motorisk uro. Mannen fikk ikke plass til vesken og det virket som om personalet ignorerte mannen når de gikk forbi. Har jobbet masse med personer med potensielt voldelig atferd fra før og vurderte at det var like før noe alvorlig skjedde. Når jeg gikk forbi mannen, stilte jeg meg ved siden av han og sa at jeg skulle hjelpe han(jeg konstanterte, jeg spurte ikke – tok litt av kontrollen fra han), smilte og posisjonerte meg slik at jeg ikke virket truende, men samtidig kunne komme meg unna raskt dersom situasjonen eskalerte. Deretter utfordret jeg fysikkens lover ved å rydde plass i bagasjehyllen, slik at mannen fikk plass til vesken. Mannen ble taus, satte seg igjen og sovnet. Gikk av flyet og var rolig etter landing. Det var svært skuffende at ikke besetningen deeskalerte denne situasjonen – den var kun like før å bli svært alvorlig…..Etter denne situasjonen fant jeg ut at dette var spennende og jeg tror jeg har hvertfall noen av de riktige kvalitetene som behøves for denne type jobb, hvor man møter så forskjellige mennesker.

    Samtidig lurer jeg på noen andre ting:
    – Hva pakker du ned til en flytur / slinge?
    – Hvordan pakker du? Pakketips?
    – Hva bør man MINST ha med i håndbagasjen når man flyr som man kan få bruk for? Selv har jeg alltid med meg nesespray, smertestillende, skinnhansker, lommelykt, penn, papir og noe ekstra mat (barer, shake, nøtter, +++).
    – Hvilken mat får dere velge mellom? Det er vel ikke bare lam? :) Hvilke valgmuligheter har dere av varmmat og tørrmat?

    – Oscar :-)

    • FlyVerten sier:

      Hei Oscar! Beklager at jeg brukte så lang tid på å svare deg. Jeg måtte ta ut en feriedag for å få tid til å lese igjennom kommentaren din skjønner du. Haha! Neeeeida! Tusen takk for fin kommentar! Veldig hyggelig å få slikt fra engasjerte lesere.

      Topp å lese at du ønsker å jobbe i lufta. Virker som om motivasjonen din er på plass i hvertfall. Hvilke kvaliteter? Oi… det kan være så mangt. Men du bør like å kommunisere med mennesker, jobbe bra under press, være i relativt god form, være punktelig (!), være god til å jobbe i team osv. Jeg tror egentlig man kan tenke seg fram til mye av dette.

      Når det gjelder historien din, så er det bra du kunne bidra da – ettersom crewet tydeligvis ikke tok noe særlig kontroll på situasjonen. Bra!

      Til jobbdagen pakker jeg egentlig ingenting annet enn en deo :-) Uniformen har jeg på meg, og alt jeg jobber med ombord (gul vest, lommebok, teller osv.) ligger i bagen. Hvis jeg skal på overnatting tar jeg med meg ett sett private klær og treningstøy. Også en daffebukse til bruk på hotellrommet.

      Vi kan velge mellom en del forskjellig crewmat. Vegetar, fisk, kjøtt, salater, brød og lignende. Hvor mye vi kan ta, avhenger av hvor lang arbeidsdagen er.

      Håper jeg fikk svart på noe. Du får spørre igjen, hvis noe vesentlig manglet :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>